Şubat 2020’den itibaren yaşantımız bir salgın tarafından gasp edildi ve küresel ekonomi durma noktasına geldi. Şirketlerin gelirleri % 20 – %80 arası düşerken, önümüzdeki bir kaç ay içinde bazı şirketler iflaslarını açıkladığını, çoğu şirketin acımasızca maliyet azaltma önlemleri aldığını göreceğiz.
Asya’da görüştüğümüz CXO’lar küresel ekonomideki durgunluğun 3-6 ay arası sürmesini bekliyorlar. CXO’lar pandemi stabilize olana ve dünya “U” şeklindeki ekonomik toparlanmanın başlangıcına işaret edecek bir “yerleşim” dönemine girene kadar kurumların ayakta kalmaya gayret etmeleri gerektiğini ileri sürüyorlar.
“Covid-19 İnsanlığa karşı” adı altında üç setlik bir maçtayız. İnsanlık ilk sette Covid tarafından fena şekilde hırpalandı. CXO’lar da ikinci setin uzun ve sert geçeceğini; kurumların, toplumların ve ülkelerin bu set için var gücüyle dayanıklılık sergilemeleri gerektiğini söylüyorlar. İkinci ve üçüncü seti kazanmak ve ekonomiyi yeniden canlanma yolunda teşvik edebilmemiz için insanlık olarak bir araya gelmemiz kaçınılmaz bir şart. Noel Harari’nin belirttiği gibi; “Dünya şu an bir seçimle karşı karşıya. Birinci seçenek, krizle milliyetçi tecrit yoluyla başa çıkmak için kıt kaynaklar ile savaşmak. İkinci seçenek ise uluslararası dayanışma ve işbirliği yoluna başvurmak. Gösterilecek olan irade, gelecek yıllarda krizi ve dünyayı şekillendirecek.”
Bu krizde küresel iş topluluğunun oynayacağı önemli bir rol var. Bu zorlu görevi gerçekleştirmek için elinden geleni yapan başarılı endüstrilerin çoğu uluslararası düzeyde ihtiyaç duyulan malzemeleri ve desteği bağışlamaktalar. G20’ye liderlik eden ve salgına yanıt olarak, 163 ülkede 200 milyon işçiyi temsil eden Uluslararası Sendikalar Konfederasyonu (ITUC) siyasi liderleri, kimseyi geride bırakmayan cesur ve eşgüdümlü eylemler yapmaya teşvik eden açık bir mektup yayınladı.
Asya CXO’ları oybirliğiyle, Covid’den daha güçlü çıkacak kurumlar ile Covid’den sonra acı içinde yok olacak kurumlar arasındaki temel farkın “liderlik” olacağı konusunda hemfikir. Hindistan’dan bir şirket başkanı; “İnsan unsurunun önemi, bu yıkıcı değişim nedeniyle paradoksal olarak daha da artacak ve kuruluşların çalışanları ve müşterileri için neler yapacakları, sapla samanın ayrılması anlamına gelecek.” diyor.
Görüştüğümüz Asyalı CXO’lar, Covid’e karşı ikinci seti kazanmak için liderlerin ustalıkla yönetmeleri gereken altı paradoksu paylaştı.
Olağandışı durumlar liderlerin olağan dışı aksiyonlar almasını ve hızlı olmalarını gerektirir. Liderler bazen acil ve sert aksiyonlar almaları gerektiğini hissedebilirler. Fakat bir noktada yavaşlamalarında fayda vardır. “Durumu gözlemle, olası seçenekleri ve potansiyel zararlı ölç.” Paydaşların baskısı ne denli çok olursa olsun, kararlara varmak için acele etmemeliyiz. Aksine, olabildiğince çok veri toplamalı ve karar verirken sakin olmalıyız. Eski bir bankacı Covid sonrasında veri analitiğinin daha da önem kazanacağını tahmin etmekte. Bu durum; mevcut durumun daha iyi kontrol edilmesini, liderlerin sonraki eylemlerle ve uzlaştırma döneminde çok daha hızlı hareket etmelerini sağlayabilir.
Geleneksel bilgelik, kurumların yeni ürünler üretmesi ve yeni gelir kaynakları oluşturmaları için hızla yenilik yapmalarını öğütler. Bu gibi dönemler ayrıca kurumun amacını derinden ve tekrar inceleyebilmek için güzel zamanlardır. Kurucu bir lidere göre “Liderler kurumlarının başta hangi amaçla yola çıktığını ve bu amaca yeni dünyada nasıl ulaşabileceğine dair olasılıkları iyice düşünmeli. Şirketler temas noktalarını gözden geçirmeli ve değer katıp yaratıp yaratmadıklarını sorgulamalı.” Liderler yıkıcı değişimin derinliğini ve süresini iyi anlamalı, ve iyileşme döneminin neye benzeyeceğini tahmin etmek zorunda. Belki bu süreç şu anda içinde bulunduğumuz zorlukları çözmeyecektir fakat kaynakları ve aksiyon planlamalarını hizalamak için iyi bir fırsat yaratacaktır. Liderlerin kurum içerisinde neyin gerekli neyin ise gereksiz olduğunu anlamalarına katkıda bulunabilir.
Yavaş ilerlemek liderlerin kritik sorunlu alanlar üzerinde düşünmelerine ve fırsatları belirlemelerine yardımcı olur. Kapsamlı iş sürekliliği planlarının eksikliği, bölge genelindeki kurumların pandemi ile mücadelelerinde onları en çok zorlayan nokta oldu. Birkaç CXO, birçok kuruluşun 2000’li yılların başında SARS salgını ile mücadele etmiş olmalarına rağmen, iş sürekliliği planlarında yangınları ve depremleri olasılıklar içinde değerlendirirken başka bir virüsü bu listeye almadıkları konusunda hemfikir.
Ucuz sermaye ve yeni düzenlemeler yeni ürün geliştirmesi için fırsat sunmakta. Hindistan’da bir yönetim kurulu yöneticisi; “Bu, likiditeyi artırmak için harika bir zaman.” dedi ve “İlerici şirketler, faiz oranları düşük olduğundan ve daha yüksek kredi limitlerinden ötürü işletme sermayesi ve diğer borçlarla nakdi destekliyorlar” diye ekledi.
Etkiyi ve potansiyel sonuçları absorbe etmek için önden yavaşlamak, liderlerin aksiyonları ve taktikleri uygularken çok daha hızlı hareket etmelerine yardımcı olacaktır.
Daha hızlı haraket edebilmek için:
Pandemi ve bunun sonucunda ortaya çıkan evden çalışma uygulamalarının olumlu bir sonucu, teknolojinin dünya çapında benimsenme hızı oldu. Bir Asya-Pasifik CEO’su “Organizasyonumuz 10 günde 10 yıllık dijital dönüşüm geçirdi. Çalışanlar bir gecede sanal işbirliği platformlarını ve organizasyonlarını benimsedi. Herkes sanal görüşmelerin fiziksel toplantılar kadar verimli olabileceğini kolayca kabul etmekte.” diyor.
Hindistan’da bir İK lideri: “İK, yüksek teknoloji ortamı nedeniyle insan dokunuşunun nasıl tehlikeye atılamayacağını düşünmek zorunda kalacaktır. Teknoloji ve insan dokunuşu sadece birlikte var olmamalı, aynı zamanda birlikte gelişmelidir. Daha önce, uzaktan çalıştığımda bu tamamen iş merkezli profesyonel bir ilişkiydi; şimdi video konferans yaparken kamerayı daha sık açıyoruz ve birbirimizle kişisel anlamda da sohbet ediyoruz.” diyor.
Sanal ve dijital dünyaya kolektif ve ani yaklaşım, çalışanların iş yerlerindeki kişisel etkileşimi kaybettikleri için kurumlarına bağlanma gerekliliğini artırıyor ve daha otantik bir yaklaşım sergilemelerini gerektiriyor.
Küresel ekonominin 2020 yılında resesyona girmesi bekleniyor. Dünya Ticaret Örgütü, dünya ticaretinin Covid-19 öncesindeki seviyenin ancak 1/3’ü kadar olabileceğini tahmin ediyor. Görüştüğümüz Asya CXO’ları gelirlerinde yüzde 25 ila yüzde 75 arası azalma bekliyorlar. Asya’da bir start-up’ın CEO’su “Gelirlerde yüzde 50’nin altında kalmayı başarırsak kendimizi şanslı sayacağız” diyor. “ Diğer yandan küresel bir yönetici arama firmasının bölgesel yönetici direktörü; “Yüzde 50 ile başarabilirsiniz; bunun ötesinde vücudunuz kaslarını kaybediyor demektir” diye uyarıyor.
Paydaşlar maliyetlerin azaltılması için yoğun bir baskı uygulamaktadır ve uygulamaya da devam edecektir. CXO’lar komisyonları, ikramiyeleri ve pazarlama maliyetlerini azaltarak sürecin ilk kısmını gerçekleştirdiler.Malezya’daki bir bankanın eski CEO’su; “Yeni işe alım maliyetleri ve terfiler son derece dikkatli bir şekilde inceleniyor. Yönetim kurulu odalarında ücretsiz izinler ve azaltılmış çalışma saatleri üzerine politikalar tartışılıyor. İşletmeler çok daha yalınlaştıkça, birçok insan önümüzdeki birkaç ay içinde işlerini bırakabilir. Kuruluşlar bu içgörü modunda, kuruluşta kimin ‘gerekli ‘ olduğunu ve kimin gereken büyümeyi gerçekleştirecek zihin yapısına sahip olduğunu değerlendiriyor. ”diyor.
Karantina döneminde uzaktan çalışma bir norm haline geldiği için, şirketler birinci sınıf yerlerde büyük, üst düzey ofisleri sürdürmenin yararlarını sorguluyor. Singapur merkezli bir bölgesel CXO “Şirketler neden pahalı şehir merkezlerinde yüz bin metrekarelik ofis bulundurmaları gerektiğini, neden daha ucuz yerlere taşınmadıklarını veya neden çoğu personelin evden çalıştığı ve sadece müşterilerle görüşmeyi sürdürecekleri daha küçük ofislere ya da ortak paylaşımlı ofislere taşınmadıklarını sorgulamaya başladılar.” diyor.
Teknoloji maliyetleri artık kritik iş yatırımları arasında sayılmaya başladı. Asya’nın en büyük bankalarından birinde yer alan bir yönetim kurulu üyesi, sistemlerinde yeterli esnekliğin bulunmamasının sonucu olarak, merkez bankasının kredi erteleme süreçlerine uyamadıklarını paylaştı.
Başka bir CXO, birkaç bin çalışanın aynı anda uzaktan oturum açması nedeniyle sunucularının çöktüğünü söyledi. “Hiç kimse dünyanın her yerinde her şeyin birden bire kapanacağını tahmin etmiyordu, bu yüzden altyapımız açıkça buna hazır değildi” dedi. “Teknolojinin üst seviyeye getirilmesi artık birinci önceliğimiz.”
Neyin, ne kadar derinden kesileceği, yağdan ne kadar kurtulunacağı ve kasların nasıl muhafaza edileceği konularında dengeyi bulan organizasyonlar, maçın ikinci setinde epey avantajlı konuma gelecektir.
Artık tamamen dijitalleşmiş, ekonomik güç dengesinin Batı’dan Doğu’ya doğru hızla geçtiği yeni bir küreselleşme dalgasına giriyoruz. Bu hızlandırılmış dönem, insanların ve ürünlerin sınır ötesi hareketine ve daha çok bilgi, veri ve sermayenin hareketine dayanacak.
Kendilerini en iyi şekilde konumlandıran uluslar ve şirketler, dijital ürünleri ile dünya için çözüm üretebilenler arasından olacaktır.
Gücünü sınır ötesi ürün hareketinden ve insan gücünden alan kuruluşların önümüzdeki bir ila iki yıl boyunca karlarını yerel piyasalardan elde etmeleri gerekecektir. Bu durum tedarik zincirlerinde kırılma yaşayan ileri seviyede Asya ülkeleri için de geçerlidir. Çin’in tedarik zincirlerinde birkaç haftalık bir duraksama, ilaç, yüksek-teknoloji, otomotiv, beyaz eşya gibi hemen hemen her sektörü etkilemiştir. Tedarik zinciri uzmanları, tedarik zincirlerinin yerelleşmesine veya bileşenlerin farklı kaynaklardan elde edileceği bir modele dönüleceğini öngörmektedir. Özellikle kritik endüstrilerde yerel tedarik zincirlerini destekleyen yeni ulusal politikalar gelebilir.
Endüstri analistleri ayrıca küresel tedarik zincirlerinin Çin’den uzakta; Brezilya, Hindistan, Meksika ve Güneydoğu Asya’ya doğru yeni olarak den dengelenmesini öngörüyorlar. Küresel gücün Batı’dan Doğu’ya kayması, Çin’in kazanan güç olarak ortaya çıkması anlamına gelmiyor. Asya şirketlerinin ve Asya ekonomilerinin portföylerine daha fazla dijital ürün ve hizmet eklemek üzere hızlı bir şekilde dönüşmeleri gerekecektir. Batı’dan Doğu’ya kayan bu değişimle, Asya liderlerini hem Asya şirketlerinde hem de Batılı-çok uluslu ülkelerde önemli küresel roller üstlenmeye itecek.
Görüşülen CXO’ların görüşüne göre dünya toplantıların tamamen yüz yüze yapıldığı biçime geri dönmeyecek. Küresel karantina, şu ana kadar gerçekleşmiş en geniş evden çalışma tecrübesini bize yaşattı, ve bu da insanların uzaktan çalışmaya yönelik zihin yapılarını çok hızlı bir şekilde değiştirdi. İK, “Uzaktan çalışma yöntemleri çok iyi işliyor ve üretkenliğe de bir darbe gelmiyor” diyor. Bir endüstri önderine göre, “Son bir yılda yönetim kurulu toplantıları için neredeyse yirmi kez seyahat ettim; çeyrek dönem toplantıları için o kadar çok seyahat etmem gerekeceğini sanmıyorum, yönetim kurulu fiziksel olarak sadece birkaç kez buluşacak, gerisi sanal olacak ”dedi. Singapur merkezli bir CXO, “Singapore’de geleneksel olarak, evden çalışma oranı sadece yüzde 5 idi, şu anda bu oran yüzde 90’a çıktı” dedi. “Uzaktan çalışma oranının tekrar %5-10’lara düşeceğini sanmıyorum, bu oran %30 bile olsa bu hem insanlar hem de yöneticiler için büyük bir zihniyet değişimi anlamına gelecektir ”diye ekliyor. Örgütlerin, özellikle yöneticilerin evden çalışan insanlara alışması gerekecek. Geleneksel olarak; uzaktan çalışma, çoğu kuruluşta yaygın olarak kabul edilmez. Çin merkezli bir şirketle çalışan bir lider, “Bir Asya ve Çin kuruluşu olarak, evden çalışmaya izin vermek konusunda çok isteksiziz” dedi. “Evden çalışmanın sorun olmadığı batı kültüründe büyüdüm, ancak Asya’daki işler farklı; bu deneyim Asya kuruluşlarına evden çalışanlara daha derin bir güven duymaları gerektiğini öğretti ”diye ekliyor.
Liderlerin çalışanlarına iş etiği kapsamında daha çok güvenmeleri gerekir, diğer yandan çalışanların da hedeflere ulaşma konusunda sorumluluk sahibi olmaları ve hesap verebilir durumda olmaları gerekir. Bu sebeple liderler bir yandan çalışanlarına karşı esneklik gösterirken diğer yandan da verimliliği sürdürmek ve hesap verilebilirlik için kontrol mekanizmalarını daha da sıkılaştırmalıdır.
İyileşme sürecinde büyüyebilmek için, liderler kurumlarının kaynaklarını yeniden organize etmeli, yetenekli çalışanlarını farklı alanlarda da kullanmalı, iş gücünün bir kısmını yeniden görevlendirmelidir. Bu durum değişimden en çok zararı gören sektörler için daha da kritiktir.
Örneğin önde gelen bir havayolu şirketinde, uçuş ekibi sağlık ekibi olarak görevlendirildi. Bir CXO, Covid sonrası bazı mesleklerin tamamen farklı görevleri olacağını, çalışanların yeni roller için beceri ve yetkinliklerini geliştirmeleri gerektiğini vurguladı.
Liderlerin yetenekli çalışanlarını farklı alanlarda değerlendirmeleri, kurumlarını baştan tasarlamaları, tedarik zincirlerini baştan organize etmeleri, kurumlarının geleceğini belirleyen faktörler olacak.
Pandemi tüm dünyayı çok büyük bir sağlık ve ekonomik krizinin içine sürükledi. Sosyal mesafenin yanı sıra, liderlerin çalışanları için ‘korku mesafesi’ de koyması gerekiyor ki çalışanlar hastalık korkusu, maaş kesintisi korkusu ve işten çıkarılma korkusu yaşamasınlar. Bir İK lideri; “CEO’muzun yaptığı ilk şey binlerce çalışanın karşısına geçmek ve onlara yıl sonuna kadar işten çıkarılmayacaklarını taahhüt etmek oldu.” dedi. Çalışanların bu tür korkularını hafifletmek üzere çoğu kuruluş, en azından altı ila dokuz aylık yakın bir gelecekte “sıfır işten çıkarma politikası” izlemekte.
Liderler aynı zamanda müşterileri, tedarikçileri ve diğer paydaşları ile de empati yapmak zorunda. Bir COO; “Tüm bu toz-duman dağıldıktan sonra bile odağınızda çalışanlarınız ve müşterileriniz olmaya devam etmeli, hem müşteri hem çalışan bağlılığı size diğerlerinden ayıran unsurlar olacak” diyor.
Liderler bir yandan empati sergilerken, aynı zamanda yeni etkileşim kurallarını da ustaca uygulamak zorundalar. Çalışanlar yeni yetenekler geliştirerek, fazla mesai yaparak, müşteri odaklı davranarak, katma değerli işlerin artmasına yardımcı olarak, kurumlarını başarılı kılmak üzere sınırlarını genişletmelidir ve tüm bunları kişisel sorumlulukları olarak görmelidir.
Singapur’da yüksek teknoloji şirketinin COO’su, “Müşterilerimizle olan ticari ilişkimize, sadakatlerine, sözleşmelerin boyutuna ve devlet desteğine bağlı olarak hangi müşterilerimize ne şekilde esnetilmiş ödeme koşulları sağlayacağımıza dair zor kararlar almak zorundayız” diye açıklıyor.
Bu uzun süren krizler döneminde liderlerin yönetmesi gereken bu 6 paradoksun koyduğu muazzam fiziksel ve duygusal baskıyı hafife almamalıyız. Her paradoks liderleri iki farklı yöne çeker, çoğu lider yol boyunca yıpranma ve kırılma duygularını deneyimleyecektir. Ne kadar sıkıntı çekebileceklerini keşfetmek için derinlere inmeleri gerekir. Nihai “sıcaklık deneyimi” olan Covid, yeni nesil liderliği tanımlıyor olacak.
Fırtına bittiğinde, nasıl başardığınızı hatırlamayacaksınız. Fırtınanın gerçekten bitip bitmediğinden bile emin olmayacaksınız. Fakat bir şey kesin: Fırtınadan çıktığınızda, içeri giren aynı kişi olmayacaksınız. Bu fırtınanın konusu da bu.
This article is translated to Turkish from CCL’s whitepaper “The World Versus COVID: How to Win the Second Set.”
To download the original version of the article, please visit Center for Creative Leadership website:
https://www.ccl.org/articles/white-papers/world-versus-covid/
© 2025 Forty One North. All rights reserved.
USER AGREEMENT
1. PARTIES
This User Agreement ("Agreement"); was executed between 41 North Business School Eğitim A.Ş.
(“41 North”) who owns https://41north.com.tr/ and the mobile devices applications, and with its principal office located at Esentepe Mahallesi Büyükdere Caddesi Ferko Signature,No:175 /B4 Levent İSTANBUL and; The (“User”) who becomes a website user by accepting the following terms on the www.41 NORTH.com (“Platform”), in order to set out the conditions for the User to utilize the services provided by 41 NORTH.
41 NORTH and the User shall be hereinafter referred to as "Party" individually and "Parties" collectively.
2. DEFINITIONS
Buyer: Refers to the legal person who buys or acts with the intention to buy products or services subject to electronic trade via a platform.
Seller: Refers to the legal person launching or selling a product or service which is subject to electronic trade via a platform.
Service provider: Refers to real or legal persons operating in electronic trade.
User: Refers to the real persons who acquire “User” capacity by accepting the User Agreement, the terms of use and privacy statements at www.41north.com.tr, and who becomes a member of the website by providing their personal data, the information requested in the communication/information forms on the website with their own explicit consent, or who only visit the website and use the Platform.
Services: Refers to the applications implemented by 41 NORTH to ensure that Users perform the functions and transactions defined in the hereby User Agreement.
LPPD: Refers to The Law on Protection of Personal Data no 6698.
Personal Data: Refers to any kind of information about an identified or identifiable real person.
Processing of Personal Data: Refers to any transaction carried out with the data, such as obtaining, recording, storage, preservation, alteration, reorganization, disclosure, transfer, takeover, making available , classifying the personal data or preventing its usage by full or partly automatic means, or by non-automatic means provided that they are part of a data entry system.
3. RIGHTS AND OBLIGATIONS OF THE PARTIES
3.1. In order to obtain the User status, the User must consent to this User Agreement on the Platform, and provide correct and up-to-date the information requested by the communication/information forms contained therein and other requested and other information. User must be over 18 (eighteen) years of age. User who does not provide correct and up-to-date information when filling out the said User Agreement and forms on the Platform, is personally liable for all damage that may occur. The cancellation of the User does not imply the cancellation of the authorization for sending the commercial electronic message The User is required to separately and specifically revoke their authorization for electronic message sending.
3.2. In the case of dispute concerning the person to which the rights and liabilities of User belongs, and the persons in question submits a request with 41 NORTH in this respect, the person who made the last payment to 41 NORTH for any given Service via the relevant User account will be considered as the owner of the User account and action will be taken accordingly.
3.3. In the case where a User wishes to initiate a legal action or a purchasing process in relation to the campaigns and/or advertisements displayed on the Platform, they accept and declare that they are obliged to fulfill all legal obligations and complete all legal procedures required, including those specified on the Platform, and that 41 NORTH shall not be required to be aware of or shall not be responsible to undertake the obligations and procedures in question.
3.4. The User accepts and declares that the 41 NORTH is the seller party and he/she is the buyer party in the distant sales contracts to be executed while purchasing from 41 NORTH through the Platform; 41 NORTH accepts and declares that it is solely liable to him/her in respect of the distant sales contract, in all respects, pursuant to the Seller's applicable consumer law legislation and other legislation.
3.5. In the business model in which 41 NORTH acts as a service provider and sells its own products, the User accepts and declares that he/she is the the Buyer party and 41 NORTH is the Seller party.
3.6. 41 NORTH shall have the right to collect the price of products the User will buy from the Seller and the Buyer shall be released from its payment obligation towards the Seller once it has made such payment to 41 North
3.7. The User accepts and declares that, they will comply with the provisions in this hereby User Agreement, to the applicable legislations and to the code of ethics, with regards to the transactions and correspondence they carry out via the Platform. The civil and penal liabilities related to the User’s actions and transactions within the Platform rest solely with the User.
3.8. Pursuant to the applicable legislations, in the event of a request by the competent authorities, 41 NORTH shall be authorized to diclose the information it has, related to the User, to the authorities in question.
3.9. Personal data obtained from the User during the use of the Platform, may be transferred to other Users and/or Sellers who may be parties to a dispute concerning forgery, fraud by the User and/or Sellers, misuse of the Platform, and offenses which may constitute a crime in terms of the Turkish Criminal Law, provided that such transfer is limited to the claim and serves the purpose of enabling the parties to exercise their legal rights and limited to this scope.
3.10. The User accepts and declares in advance that the operations carried out by him/her when filling out the forms on the Platform were carried out by him/her, that the liability arising from these transactions shall rest with them , and that they will not raise any plea and/or objection alleging that they did not personally carry out these transactions and/or that they will not abstain from fulfilling their obligations in relation to this plea or objection.
3.11. The User shall not use the Platform in a manner that is contrary to law and morality, especially in the following cases.
• Using the Platform as a database on behalf of any person, to create a recording or directory, to check, update or modify;
• Using the Platform in a manner so as to disrupt it fully or partially, to alter it or use it for reverse engineering purposes;
• Carrying out transactions with false information or by using another person's information, false or misrepresented information including, residential address, electronic mail address, contact, payment or account details , incorrect or misrepresented personal data usage to create fake User accounts and the misuse of these accounts in relation to the User Agreement or applicable legislations , using another User’s account without permission, acting as another person or acting as a party or participator with an false name;
The use of comment and rating systems, for purposes which are irrelevant to the Platform such as publishing comments in places other than the Platform , or in ways that are irrelevant to its purpose such as using it to manipulate systems;
• For a virus or other harmful software to spread throughout the Platform, the Platform's database, any content on the Platform;
• For actions which will cause an overload on the technical systems and communications or harm the technical process which takes place, for “screen scraping” software or systems to be used on the Platform without 41 NORTH’s written consent, such as automatic programs, robots, web crawlers, spiders, data mining and data crawling, and for any content on the Platform, completely or partially, to be copied, published or used.
3.12. The User is responsible for carrying out transactions on the Platform without causing technical damage to 41 NORTH material and the Platform under any circumstances. The User accepts and guarantees that they have taken all the necessary precautions to protect the Platform from all kinds of harmful programs, viruses, softwares, unlicensed products, Trojans, etc., including the use of security software and licensed products.
3.13. Usage of the Platform or its contents in breach of the conditions of use specified in the hereby User Agreement or applicable legislation provisions will be deemed contrary to the law; 41 NORTH reserves the right to file lawsuits suits, bring claims and pursuance.
4. CONFIDENTIALITY AND PROTECTION OF PERSONAL DATA
4.1. Your personal data will be processed, collected, used, stored, disclosed, transferred and secured in accordance with the Law on the Protection of Personal Data No. 6698 and any other applicable data protection law by 41 NORTH.
4.2. 41 NORTH and its affiliated companies will collect information about the User's name, surname, gender, date of birth, full address, work and education status, work experience information, cv information, program preferences, e-mail address, phone number, title, city he/she resided in and his/her nationality, payment and invoicing information, internet protocol (IP) address, access date and time to the Platform, the pages he/she accesses when he/she is on the Platform, and the internet address of the website that provides a direct connection to the Platform
4.3. Personal data belonging to User will be shared with 41 NORTH business partners and cloud service providers, including 41 NORTH and its affiliated companies, third party service providers, in accordance with the following purposes.
4.4. 41 NORTH will process and store User data only for marketing and system support purposes such as sales, loyalty programs, special offers, discounts, promotions and informations about campaigns and activities, software development, to provide Users with better services , and within the framework of the legal obligation arising from the related legislation, particularly Law No. 5651 on Regulation of Publications on the Internet and Combating Crimes Committed by Means of Such Publications and related secondary legislation, Law No. 6563 on Regulation of Electronic Commerce and related secondary legislation, Turkish Criminal Code No 5237 and The Law on Protection of Personal Data No 6698; in order to fulfill its aforementioned purpose and legal obligations, based on explicit consent, taking into account the information security measures, provided that it is not used outside the scope and purpose specified in this Agreement
4.5. .41 NORTH processes the User data to ensure the fulfillment of the rights and obligations of both 41 NORTH and the User arising out of this Agreement (based on the agreement), to fulfill our legal obligations arising out of the Law on the Protection of the Consumer and Turkish Code of Obligations in connection to this Agreement, to offer discounts, opportunities, benefits in line with their preferences and likings and send commercial electronic messages upon their approval, as per Law on the Regulation of Electronic Commerce, the Turkish Commercial Code, Law No. 5651 and the Tax Procedure Law (based on the legislation), within the scope of various CRM applications used to increase user satisfaction/commitment, and transfers these data for these purposes. However, 41 NORTH accepts and declares that it will take the required measures to ensure that personal data are processed and protected in accordance with the LPPD.
4.6. 41 NORTH undertakes to take all necessary technical and other measures to protect personal data against unauthorized or illegal processing, loss, destruction or wipe out, and to establish appropriate level of security for the storage of data. 41 NORTH takes the necessary precautions and monitors the systems regularly to prevent unauthorized access to the systems in information collection, storage and processing applications. 41 NORTH restricts access to user data only to employees, contracting parties, intermediaries and other relevant parties who require strict access to this data and have a strict contractual confidentiality obligation.
4.7. Personal data processed for the purposes specified in this Agreement will be anonymized and continue to be used by 41 NORTH when the purpose for processing the data in accordance with Article 7/f.1 of Law No. 6698 ceases to exist, and when the time limits set out by the law have expired in accordance with Article 138 of the Turkish Criminal Code. The User has the right to always delete and revoke his/her consent regarding the processing and use of his/her personal data.
4.8. Pursuant to LPPD, the User has the right;
a. to know whether or not if his/her personal data have been processed.
b. to request information on the procedure, if personal data have been processed,
c. to obtain information on the purpose of processing personal data and find out whether personal data were used as fit for the purpose,
d. to obtain information about the third persons with whom personal data were shared domestically or abroad,
e. to request the correction of personal data that may have been incompletely or inaccurately processed,
f. to request the deletion or destruction of personal data in the event that the reasons for the processing of the personal data have ceased to exist.
g. to require that the above mentioned correction, deletion or destruction to be notified to the third party to whom his/her personal data is transferred, in accordance with Article 7 of the LPPD,
h. to object to the occurrence of an adverse outcome which is detrimental to him/her by the analysis of the processed data exclusively through automated systems
i. to request compensation for damages in the case where damages are sustained as a result of the illegal processing of personal data..
4.9. You can send an e-mail to kisiselverilerim@41north.com.tr from your registered email address to request that your records related to your personal data be updated/corrected/deleted in accordance with Article 11/d of the LPPD, to exercise any other rights you may have under article 11, you can send an e-mail signed with your secure electronic signature to kisiselverilerim@41north.com.tr, or you can forward a file in the form of "word or pdf.” addressed to 41 NORTH to kisiselverilerim@41north.com.tr mail address by signing with a secure e-signature, or you can apply to registered e-mail address existing on the 41 NORTH's web page with your registered e-mail address with secure electronic signature, or you can apply to the current address of 41 NORTH with a petition bearing your wet-ink signature with cargo.
5. INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS
The intellectual property rights of “41 NORTH” brand and logo application and Platform design, software, domain name and all kinds of trademarks, designs, logos, trade dress, slogans and other content produced by 41 NORTH which are related to these, belong to 41 NORTH. User cannot use, share, distribute, exhibit, copy or reproduce work derived from the property of 41 NORTH or its subsidiaries which are subject to intellectual property rights, without written consent. user cannot use the mobile application or the Platform, in full or partially, in another environment without the written consent of 41 NORTH. In the case where a User acts in breach of the intellectual property rights of 41 NORTH or third parties, the Member shall be obliged to compensate for the direct and indirect damage and loss of 41 NORTH and/or the third party in question.
6. AMENDMENTS TO THE AGREEMENT
41 NORTH may unilaterally amend this User Agreement and any policy, term and condition included in the Platform by means of an announcement via the Platform, provided that they comply with the applicable legislation provisions. Changing provisions in the hereby User Agreement will become valid as of the date on which they are announced on the Platform, the remaining provisions will remain valid and continue to bring about consequences.
7. FORCE MAJEURE
Events occurring beyond the control of 41 NORTH preventing the 41 North from fulfilling its obligations liabilities under the hereby User Agreement or delaying its fulfillment shall be considered as force majeure such as insurgency, embargo, government intervention, rebellion, invasion, mobilization, strike, lockout, work actions or strikes, cyber attacks, communication problems, infrastructure and internet breakdowns, system improvement and renewal work and breakdowns due to , electricity cuts, fire, explosions, storms, floods, migration, epidemics or other natural disasters , and 41 NORTH cannot be held liable for the non- fulfillment or delay in fulfilling the obligations due to Force Majeure and this situation cannot be deemed as a breach of the hereby User Agreement.
8. GENERAL PROVISIONS
8.1. User accepts that in the case of a dispute which may arise from the hereby User Agreement, 41 NORTH’s official books and commercial records and the e-archive records kept in 41 NORTH’s database and servers, electronic information and computer records will be considered as binding, crucial and exclusive evidence and that this clause will be considered as an evidential contract in terms of the 193rd clause of the Civil Courts Law no.6100.
8.2. The hereby User Agreement will be exclusively governed by the Laws of the Republic of Turkey. Istanbul Consumer Arbitration Board and Istanbul (Caglayan) Courts and Enforcement Office shall have jurisdiction over the settlement of all kinds of dispute arising from the hereby User Agreement or related to this hereby User Agreement
8.3. 41 NORTH will contact the User via the e-mail address, via telephone or by sending an / SMS, details of which were provided by the User during the membership process. The User is responsible for keeping their e-mail address and telephone number up to date.
8.4. This hereby User Agreement constitutes the entire agreement between the Parties in relation to the matter. If any term or other provision of this User Agreement is determined by a court of competent jurisdiction to be invalid, illegal or incapable of being enforced, all other terms, provisions and conditions of this User Agreement shall nevertheless remain in full force and effect.
8.5. User cannot completely or partially assign his/her rights or obligations specified in the hereby User Agreement without the prior written consent of 41 NORTH.
8.6. Failure to exercise or perform any right granted under this User Agreement by either Party shall not be construed as a waiver of such right or shall not prevent future exercise or performance of such right.
As of the 8th clause onwards, this hereby User Agreement, will enter into force as from the moment the User has read and acknowledged each provision in full and approved it in the electronic environment.